Patiëntenrechten en ombudsfunctie Beschut Wonen
Uw rechten als bewoner
U kan er als bewoner van uitgaan dat iedereen bij Beschut Wonen Waasland u met de allerbeste zorgen probeert te omringen. U hebt recht op een kwaliteitsvolle dienstverlening, om betrokken te zijn bij uw behandeling en er alles over te weten. U hebt recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer.
1. Respect voor uw privacy
Als patiënt mag u op beide oren slapen wat betreft uw recht op privacy. Beschut Wonen Waasland verbindt zich ertoe persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken op grond van wettelijke en reglementaire verplichtingen (General Data Protection Regulation, GDPR, van kracht sinds 25 mei 2018).
2. Delen van uw medische gegevens
Ook voor wat het delen van medische gegevens betreft bepaalt u zelf wat kan en wat niet kan.
De overheid ontwikkelde een platform om gezondheidsgegevens elektronisch en op een beveiligde manier te delen onder gezondheidsverstrekkers. Dit collaboratief zorgplatform (kortweg: cozo) zorgt ervoor dat gegevens in het kader van de continuïteit van zorg gedeeld kunnen worden, mits uw akkoord als bewoner.
De meeste mensen gaven hun akkoord al bij een huisarts of andere zorgverlener. Zo niet vragen we geïnformeerde toestemming aan onze patiënten. Het is ieders recht om deze toestemming te geven of te weigeren. U kan uw keuze op elk moment wijzigen op www.patientconsent.be of www.cozo.be.
Een handleiding vindt u via deze link.
Wat bij vragen, problemen of klachten?
Uw rechten als bewoner staan ook voor ons centraal. Hebt u toch het gevoel dat uw verwachtingen niet worden ingelost, of hebt u een vraag, een probleem of een klacht? Probeer dan in eerste instantie onze medewerkers aan te spreken. Ook als het gaat om betrokken medewerkers. We geloven voor de volle 100 procent in een open dialoog met elkaar. Een eerlijke, beleefde en respectvolle discussie zal door geen enkele medewerker uit de weg worden gegaan.
Vragen op klacht indienen?
Vindt u het toch te moeilijk om zelf op de medewerker toe te stappen en samen een oplossing te zoeken, dan kan u steeds terecht bij de coördinator van Beschut Wonen Waasland. U kan uw klacht vermaken aan Manyak Martirosya via mail of per telefoon.
Ombudsfunctie
Vindt u het toch te moeilijk om zelf op de medewerker toe te stappen en samen een oplossing te zoeken, dan kan u steeds terecht bij een externe ombudspersoon. De externe ombudspersoon is Peter De Clercq.
De ombudspersoon is geen personeelslid van het ziekenhuis en heeft een volkomen onafhankelijke positie. Hij zal altijd naar uw verhaal luisteren, uw probleem ernstig nemen en samen met u zoeken naar de beste oplossing.
Een gesprek en de mogelijke registratie van gegevens blijft uiteraard volledig vertrouwelijk en anoniem. De ombudspersoon zal nooit verdere stappen ondernemen zonder de toestemming van de patiënt.
Mail: U kan als patiënt steeds contact opnemen (alle werkdagen) met de externe ombudspersoon via mail
Chat: De externe ombudsdienst kan eveneens via chat gecontacteerd worden elke werkdag van 16u tot 18u.
Telefoon: De externe ombudspersoon kan telefonisch gecontacteerd worden tijdens de werkuren op het nummer 0485 548 143
Voor informatieve en niet dringende vragen of problemen kan u ook aanmelden op het algemeen mailadres van de ombudsfunctie, of je kan jezelf informeren op de website van oogg.