Uw rechten als patiënt

U kan er als patiënt van uitgaan dat iedereen in het ziekenhuis u met de allerbeste zorgen probeert te omringen. Uw rechten als patiënt staan voor ons centraal. U hebt recht op een kwaliteitsvolle dienstverlening, om betrokken te zijn bij uw behandeling en er alles over te weten. U hebt recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer.

1. Respect voor uw privacy

Als patiënt mag u op beide oren slapen wat betreft uw recht op privacy. Het ziekenhuis verbindt zich ertoe persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken op grond van wettelijke en reglementaire verplichtingen (General Data Protection Regulation, GDPR, van kracht sinds 25 mei 2018).

2. Vertrouwelijk patiëntendossier

Ook het patiëntendossier dat we voor elke patiënt opmaken om een goede behandeling te garanderen, is strikt vertrouwelijk. Enkel medewerkers die betrokken zijn bij uw behandeling hebben toegang tot die elementen in uw dossier die voor het uitoefenen van hun taak belangrijk zijn.

Recht op inzage en afschrift medisch dossier. Onder strikte voorwaarden kan een patiënt en/of zijn vertegenwoordiger/vertrouwenspersoon inzage/afschrift aanvragen van het medisch dossier. Daarvoor dient u het webformulier onderaan in te vullen.

3. Beroepsgeheim

Weet ook dat alle medewerkers van het ziekenhuis gebonden zijn aan het beroepsgeheim of de discretieplicht.

4. Uw medische gegevens

Ook voor wat het delen van medische gegevens betreft bepaalt u zelf wat kan en wat niet kan.

De overheid ontwikkelde een platform om gezondheidsgegevens elektronisch en op een beveiligde manier te delen onder gezondheidsverstrekkers. Dit collaboratief zorgplatform (kortweg: cozo) zorgt ervoor dat gegevens in het kader van de continuïteit van zorg gedeeld kunnen worden, mits uw akkoord als patiënt.

De meeste mensen gaven hun akkoord al bij een huisarts of andere zorgverlener. Zo niet vragen we geïnformeerde toestemming aan onze patiënten. Het is ieders recht om deze toestemming te geven of te weigeren. U kan uw keuze op elk moment wijzigen op www.patientconsent.be of www.cozo.be.

Een handleiding vindt u via deze link.

Wat bij vragen, problemen of klachten?

Hebt u toch het gevoel dat uw verwachtingen niet worden ingelost, of hebt u een vraag, een probleem of een klacht? Probeer dan in eerste instantie onze medewerkers aan te spreken. Ook als het gaat om betrokken medewerkers. We geloven voor de volle 100 procent in een open dialoog met elkaar. Een eerlijke, beleefde en respectvolle discussie zal door geen enkele medewerker uit de weg worden gegaan. 

 

Wilt u een afschrift of inzage in uw patiëntendossier? Klik dan hier en vul het aanvraagformulier in.

U kan altijd schriftelijk een klacht neerleggen op het volgende adres:

Psychiatrisch ziekenhuis Sint-Lucia
directiesecretariaat
Ankerstraat 91
9100 Sint-Niklaas

Ombudsfunctie

Vindt u het toch te moeilijk om zelf op de medewerker toe te stappen en samen een oplossing te zoeken, dan kan u steeds terecht bij een externe ombudspersoon. De externe ombudspersoon is Peter De Clercq. 

De ombudspersoon is geen personeelslid van het ziekenhuis en heeft een volkomen onafhankelijke positie. Hij zal altijd naar uw verhaal luisteren, uw probleem ernstig nemen en samen met u zoeken naar de beste oplossing.

Een gesprek en de mogelijke registratie van gegevens blijft uiteraard volledig vertrouwelijk en anoniem. De ombudspersoon zal nooit verdere stappen ondernemen zonder de toestemming van de patiënt.

Mail U kan als patiënt steeds contact opnemen (alle werkdagen) met de externe ombudspersoon via mail

Chat De externe ombudsdienst kan eveneens via chat gecontacteerd worden  elke werkdag van 16u tot 18u.

Telefoon De externe ombudspersoon kan telefonisch gecontacteerd worden tijdens de werkuren op het nummer 0485 548 143

Voor informatieve en niet dringende vragen of problemen kan u ook aanmelden op het algemeen mailadres van de ombudsfunctie, of je kan jezelf informeren op de website van oogg.