Hoe betrekken we naasten en familie bij de behandeling?

Van bij de eerste ontmoeting tussen patiënt en ons ziekenhuis trachten we als zorgverlener de omstandigheden te scheppen waarin we ook de onmiddellijke omgeving van onze patiënten kunnen ontmoeten. Het is van groot belang om de omgeving juist te kunnen informeren, gerust te stellen en uiteindelijk te betrekken in het hersteltraject.

Dat doen we doorheen de behandeling in de vorm van georganiseerde familiegesprekken, zorgoverleg, koppelgesprekken. Daarnaast zijn er tal van eerder informele momenten – als naasten op bezoek komen of wanneer ze even telefoneren met onze medewerkers.

De patiënt houdt de regie in handen

Dit alles doen we uiteraard niet zonder de toestemming van de patiënt zelf. Conform de wettelijke kaders nodigen we enkel die steunfiguren uit waarmee de patiënt instemt. Hij of zij blijft de regie van het hersteltraject in handen houden.

In sommige gevallen is het voor een patiënt ook beter om tijdelijk wat afstand te nemen van de omgeving, of omgekeerd. Elke problematiek en mens is anders, onze zorg is daarom ook steeds op maat.

Onze waarden

Bij het betrekken van familie en naasten in de behandeling vertrekken we vanuit de waarden die voor ons ziekenhuis belangrijk zijn.

Deze waarden staan voor ons centraal in het bieden van zorg:

  • Samenwerking
  • Open communicatie
  • Zorg op maat
  • Vertrouwen
  • Respect voor de privacy
  • Gelijkwaardigheid
  • Vriendelijkheid
  • Participatie
Demo image