Uw rechten als patiënt

U kan er als bewoner van uitgaan dat iedereen bij psychiatrisch verzorgingstehuis Casa Neri u met de allerbeste zorgen probeert te omringen. U hebt recht op een kwaliteitsvolle dienstverlening, om betrokken te zijn bij uw behandeling en er alles over te weten. U hebt recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer.

1. Respect voor uw privacy

PVT Casa Neri verbindt zich er toe persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken op grond van wettelijke en reglementaire verplichtingen (General Data Protection Regulation, GDPR, van kracht sinds 25 mei 2018).

2. Vertrouwelijk patiëntendossier

Ook het dossier dat we opmaken om een goede behandeling te garanderen per bewoner is strikt vertrouwelijk. Enkel die medewerkers die betrokken zijn bij uw begeleiding hebben toegang tot die elementen in uw dossier die voor het uitoefenen van hun taak belangrijk zijn.

3. Beroepsgeheim

Weet ook dat alle zorgpersoneel van psychiatrisch verzorgingstehuis Casa Neri gebonden is aan beroepsgeheim en alle andere medewerkers aan de discretieplicht.

4. Delen van uw medische gegevens

Ook voor wat het delen van medische gegevens betreft bepaalt u zelf wat kan en wat niet kan.

De overheid ontwikkelde een platform om gezondheidsgegevens elektronisch en op een beveiligde manier te delen onder gezondheidsverstrekkers. Dit collaboratief zorgplatform (kortweg: cozo) zorgt ervoor dat gegevens in het kader van de continuïteit van zorg gedeeld kunnen worden, mits uw akkoord als bewoner.

De meeste mensen gaven hun akkoord al bij een huisarts of andere zorgverlener. Zo niet vragen we geïnformeerde toestemming aan onze bewoners. Het is ieders recht om deze toestemming te geven of te weigeren. U kan uw keuze op elk moment wijzigen op www.patientconsent.be of www.cozo.be.

Een handleiding vindt u via deze link.

Wat bij vragen, problemen of klachten?

Uw rechten als bewoner staan ook voor ons centraal. Hebt u toch het gevoel dat uw verwachtingen niet worden ingelost, of hebt u een vraag, een probleem of een klacht? Probeer dan in eerste instantie onze medewerkers aan te spreken. Ook als het gaat om betrokken medewerkers. We geloven voor de volle 100 procent in een open dialoog met elkaar. Een eerlijke, beleefde en respectvolle discussie zal door geen enkele medewerker uit de weg worden gegaan.

Uw klacht

Als u het echter toch te moeilijk vindt om zelf op de medewerker toe te stappen en samen een oplossing te zoeken, dan kan je ook steeds rechtstreeks terecht bij de coördinator van PVT Casa Neri. U kan uw klacht via mail of telefonisch overmaken.

Ombudsfunctie

Heb je het daar ook moeilijk mee, dan kan je steeds gratis een beroep doen op een onafhankelijke externe ombudspersoon. De externe ombudspersoon is Peter De Clercq.

De ombudspersoon is geen personeelslid van PVT Casa Neri en heeft een volkomen onafhankelijke positie. Hij zal altijd naar je verhaal luisteren, het probleem ernstig nemen en samen met jou zoeken naar de beste oplossing.

Een gesprek en de mogelijke registratie van gegevens blijft uiteraard volledig vertrouwelijk en anoniem. De ombudspersoon zal nooit verdere stappen ondernemen zonder de toestemming van de bewoner.

De ombudspersoon komt eenmaal per maand langs in het psychiatrisch verzorgingstehuis. In de inkomhal hangt een brievenbus waarin u schriftelijke klachten kunt achterlaten of om een afspraak vragen. De ombudspersoon leegt de brievenbus maandelijks.

Mail U kan als patiënt steeds contact opnemen (alle werkdagen) met de externe ombudspersoon via mail

Chat De externe ombudsdienst kan eveneens via chat gecontacteerd worden op dinsdagen tussen 16u en 18u.

Telefoon De externe ombudsdienst kan telefonisch gecontacteerd worden tijdens de werkuren op het nummer 0485 548 143

Voor informatieve en niet dringende vragen of problemen kan je ook aanmelden op het algemeen mailadres van de ombudsfunctie.